Las Vegas Paper Had Reporters Track Judge Overseeing Adelson Case by the Forward

Las Vegas Paper Had Reporters Track Judge Overseeing Adelson Case

Image by getty images

The company that owned the Las Vegas Review Journal asked the newspaper to monitor three judges, including one overseeing a lawsuit against Sheldon Adelson, prior to selling the newspaper to the casino magnate.

Clark County, Nevada District Judge Elizabeth Gonzalez has had contentious exchanges with Adelson and his lawyers during the wrongful termination lawsuit brought against Adelson’s company, Las Vegas Sands Corp., by a former employee.

GateHouse Media asked the Review Journal to track three judges a month before it sold the newspaper on December 10 to Adelson’s family for $140 million, considered a steep price in the present climate when many media are struggling to turn a profit.

Non-editorial staff at the Review Journal told editorial staff to include Gonzalez, the newspaper reported on December 19. Reporters were to “observe how engaged the judge is in the case, whether they’re prepared or not, if they favor one lawyer over another, whether they’re over- or under-worked — even whether they show up for work on time, or not,” according to an internal memo. There was no expectation the tracking would appear in a story.

The Review Journal has vowed to aggressively report on Adelson’s purchase of the newspaper. Adelson had at first attempted to conceal his purchase of the newspaper.

News editors considered the assignment tracking the judges a waste of time, but were told that GateHouse mandated the monitoring.

“The reason for the assignment and its unprecedented nature was never explained,” according to the Review Journal news story.

Adelson has said, since being revealed as the buyer, that he would not interfere with the newspaper’s editorial decisions.

An Israeli newspaper owned by Adelson, Israel Hayom, is known to reflect his political preferences in Israel, which lean toward Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, and in the United States, where he is a major donor to Republicans.

GateHouse had previously asked another paper it owns, the Sarasota, Florida, Herald-Tribune, to do the work, but staffers there balked, saying that Las Vegas was too removed from their beat.

On November 30, another GateHouse-owned newspaper, the New Britain Herald, a small paper in Connecticut, published a story critical of courts handling business cases. A substantial portion f the article singled out Gonzalez, saying her rulings were unfair.


Las Vegas Paper Had Reporters Track Judge Overseeing Adelson Case

Your Comments

The Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. All readers can browse the comments, and all Forward subscribers can add to the conversation. In the interest of maintaining a civil forum, The Forward requires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not and will be deleted. Egregious commenters or repeat offenders will be banned from commenting. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and the Forward reserves the right to remove comments for any reason.

Recommend this article

Las Vegas Paper Had Reporters Track Judge Overseeing Adelson Case

Thank you!

This article has been sent!