Skip To Content
Fast Forward

Holocaust survivor support group asks cable giant to drop ‘Russian propaganda’ from its lineup

(JTA) — (New York Jewish Week via JTA) — Thirty-five New York politicians have signed onto a letter from The Blue Card, a nonprofit helping Holocaust survivors, asking Optimum Cable to drop Russian TV stations that the letter says are spreading “pro-Putin propaganda.”

“We were shocked to learn that Optimum TV’s Russian cable package includes channels such as Channel 1 Russia, NTV Russia and RTR Planeta, among others that are known for disinformation campaigns and pro-Putin propaganda,” the letter, dated March 2, reads. “These networks air shows and talk shows that downplay the Holocaust and attempt to cover up the former Soviet Union’s antisemitic practices by brainwashing their viewers.”

Russian television stations are being accused elsewhere of downplaying or ignoring the extent of Russia’s attacks on major Ukrainian cities. Russia-1 and RTR Planeta are state-owned; NTV is owned by Russia’s state-controlled energy firm, Gazprom.

The letter was signed by the Borough Presidents of Bronx, Manhattan and Queens, six state senators, 13 state Assembly members and 13 City Council members, on “behalf of Holocaust survivors in New York.”

The Blue Card, which provides direct financial assistance to needy Holocaust survivors, noted that many of the 65,000 Holocaust survivors in the United States are Russian speakers. The “propaganda aired on these channels can trigger memories from the Holocaust” and “experiences of antisemitism in the Soviet Union, often causing feelings of distress, anxiety, depression and PTSD syndrome,” according to the letter.

Blue Card joins other organizations and municipalities seeking to punish Russia in the wake of its unprovoked invasion of Ukraine. New York City Comptroller Brad Lander said he plans to recommend that city pension boards divest Russian assets in their portfolios, and the Metropolitan Opera announced on Sunday that it will no longer work with pro-Putin artists or organizations. The European Union is looking to ban Kremlin-backed media outlets.

Optimum provides internet, TV and phone service across the Tri-State area. Founded in the 1970s, it was acquired by Cablevision and then purchased by Altice in 2016, becoming the country’s fourth-largest cable provider.

In response to a request for comment from The New York Jewish Week, an Altice spokesperson sent an article from industry publication Cablefax stating that International Media Distribution, a division of Comcast-NBCUniversal that provides international channels to numerous cable providers (including Altice/Optimum), will no longer be providing Channel 1 Russia to its customers.

On the home page of its web site,, a notification states it is “making connecting with loved ones in Ukraine easier”: All calls and text messages to the country are free during the month of March.

The post Holocaust survivor support group asks cable giant to drop ‘Russian propaganda’ from its lineup appeared first on Jewish Telegraphic Agency.

I hope you appreciated this article. Before you go, I’d like to ask you to please support the Forward’s award-winning, nonprofit journalism during this critical time.

Now more than ever, American Jews need independent news they can trust, with reporting driven by truth, not ideology. We serve you, not any ideological agenda.

At a time when other newsrooms are closing or cutting back, the Forward has removed its paywall and invested additional resources to report on the ground from Israel and around the U.S. on the impact of the war, rising antisemitism and the protests on college campuses.

Readers like you make it all possible. Support our work by becoming a Forward Member and connect with our journalism and your community.

Make a gift of any size and become a Forward member today. You’ll support our mission to tell the American Jewish story fully and fairly. 

— Rachel Fishman Feddersen, Publisher and CEO

Join our mission to tell the Jewish story fully and fairly.

Republish This Story

Please read before republishing

We’re happy to make this story available to republish for free, unless it originated with JTA, Haaretz or another publication (as indicated on the article) and as long as you follow our guidelines. You must credit the Forward, retain our pixel and preserve our canonical link in Google search.  See our full guidelines for more information, and this guide for detail about canonical URLs.

To republish, copy the HTML by clicking on the yellow button to the right; it includes our tracking pixel, all paragraph styles and hyperlinks, the author byline and credit to the Forward. It does not include images; to avoid copyright violations, you must add them manually, following our guidelines. Please email us at [email protected], subject line “republish,” with any questions or to let us know what stories you’re picking up.

We don't support Internet Explorer

Please use Chrome, Safari, Firefox, or Edge to view this site.