Skip To Content
JEWISH. INDEPENDENT. NONPROFIT.

Support the Forward

Funded by readers like you DonateSubscribe
News

Al Gore Says Stiff Competition Forced Sale of TV Network to Al Jazeera

Al Gore said on Tuesday that tough competition from major U.S. television networks forced him to sell Current TV, a struggling progressive cable channel, to Al Jazeera, and he praised the Arabic news broadcaster’s coverage of climate change.

Gore, a former vice president who won a Nobel Peace Prize for raising awareness about the problems with climate change, said on NBC’s “Today” show that he was proud of the channel and had never thought of it as simply a monetary investment.

“As an independent network … we found it difficult to compete in this age of conglomerates,” he said.

Earlier this month, Qatar-based Al Jazeera announced it was buying Current TV, a move that could enable it to better compete with American news networks like CNN, MSNBC and Fox.

Terms were undisclosed, but analysts estimated the deal could be worth as much as $500 million; Gore has reportedly pocketed roughly $100 million in the deal.

“I’m proud of what my partner Joel Hyatt and I did with Current TV,” said Gore, who served under Democratic President Bill Clinton for eight years before losing his own bid for the presidency in 2000. He and Hyatt started the channel in 2005.

Al Jazeera operates under the patronage of the emir of Qatar and his family. The Middle East country tucked between Saudi Arabia and the Persian Gulf gets much of its wealth from oil and gas. The news network has said it planned a new U.S.-based news channel with the acquisition but has already struggled over distribution issues.

Gore has been criticized for selling the channel to a broadcaster that is partially funded by the Gulf oil state even as he champions efforts to battle global warming.

He has taken U.S. television networks to task, for instance, for accepting advertising dollars from traditional energy companies in his recently published book “The Future,” according to NBC.

But on Tuesday he deflected the criticism, saying Al Jazeera is committed to strong coverage of climate change and the environment.

“By the way, it’s climate coverage has been far more extensive and of high quality than any of the networks here,” he said.

“Virtually every news and political commentary program on television is sponsored in part by oil, coal and gas companies – not just during the campaign seasons, but all the time, year in and year out – with messages designed to soothe and reassure the audience that everything is fine, the global environment is not threatened,” Gore writes in the book, NBC said.

Scientists say emissions from cars and coal-fed power plants are partially to blame for the carbon dioxide warming the planet, but many conservatives challenge that idea and have raised doubts about global warming overall.

The 2006 documentary film “An Inconvenient Truth” that chronicled Gore’s effort to raise awareness about global climate change won numerous awards, including an Academy Award.

Gore, who has said President Barack Obama’s effort on global warming issues during his first term fell short, praised the president’s call to action in his second inaugural address last week.

“He has now put his commitment out there … he’s put his presidency behind this issue,” he said.

Engage

  • SHARE YOUR FEEDBACK

  • UPCOMING EVENT

    SKY & SCULPTURE

    Hybrid: Online and at the Marlene Meyerson JCC Manhattan

    Oct 2, 2022

    6:30 pm ET · 

    A Sukkah, IMKHA, created by artist Tobi Kahn, for the Marlene Meyerson JCC of Manhattan is an installation consisting of 13 interrelated sculpted painted wooden panels, constituting a single work of art. Join for a panel discussion with Rabbi Joanna Samuels, Chief Executive Director of the Marlene Meyerson JCC of Manhattan, Talya Zax, Innovation Editor of the Forward, and Tobi Kahn, Artist. Moderated by Mattie Kahn.

Republish This Story

Please read before republishing

We’re happy to make this story available to republish for free, unless it originated with JTA, Haaretz or another publication (as indicated on the article) and as long as you follow our guidelines. You must credit the Forward, retain our pixel and preserve our canonical link in Google search.  See our full guidelines for more information, and this guide for detail about canonical URLs.

To republish, copy the HTML by clicking on the yellow button to the right; it includes our tracking pixel, all paragraph styles and hyperlinks, the author byline and credit to the Forward. It does not include images; to avoid copyright violations, you must add them manually, following our guidelines. Please email us at [email protected], subject line “republish,” with any questions or to let us know what stories you’re picking up.

We don't support Internet Explorer

Please use Chrome, Safari, Firefox, or Edge to view this site.